Selecteer een pagina

Effectief feedback geven op het werk: zo doe je dat als professional

Inspiratie, NLP technieken

Hoe ervaar jij dat, feedback geven of krijgen? Voelt feedback voor jou soms ook eerder als straf dan als aanmoediging, dat je denkt: “Mm, wat heb ik hier fout gedaan?”. Of wanneer je een compliment geeft en een tip om de ander nog beter te maken, dat de ander dan onverwachts boos wordt? Of dat je hele algemene feedback krijgt en dan denkt: “Ja klopt en mag inderdaad wel wat concreter/ overtuigender/ enthousiaster”, en dat je later denkt “Maar hoe dan?”.

Feedback geven en ontvangen is nog niet zo makkelijk, en o zo belangrijk! Want alleen door te doen kan je leren en door te doen kan je zo nu en dan ook vallen. Tips van anderen kunnen je daarbij enorm helpen toch? Mits je bereid bent ze te ontvangen:

Leren en verandering is stemmings afhankelijk. Iedereen is ontvankelijk voor tips en kritiek wanneer je in een positieve stemming bent. 

Zo, mooie stelling! Wanneer je met je feedback wilt bereiken dat iemand er van leert is het dus belangrijk dat je iemand in een stemming brengt, waarbij iemand ook ontvankelijk is voor jouw tips. Ben je benieuwd hoe dat werkt? Lees dan verder.

Waarom feedback geven vaak misgaat

Veel mensen geven feedback op een manier die eerder frustreert dan helpt. Ze zijn te vaag, te direct of te omzichtig. Soms wordt feedback gebracht als oordeel: “Je bent niet betrokken.” Of als algemeen advies: “Je moet wat duidelijker zijn in je communicatie.” De ontvanger voelt zich dan al snel bekritiseerd in plaats van geholpen. En dus schiet het niet op.

Feedback werkt pas als het klopt, concreet is en goed gebracht wordt. Dat vraagt om bewustzijn van je timing, je toon en je taal.

De sandwichmethode: een handige opbouw voor effectief feedback geven

Een bekende en effectieve methode voor het geven van feedback is de sandwichmethode. Deze helpt je om eerlijk te zijn zonder bot over te komen, en zorgt ervoor dat de ander je feedback eerder serieus neemt.

1. Begin positief: Top specifiek: wat ik vind dat je specifiek goed doet is..

Als je feedback wilt geven start je eerst met de eerste helft van de sandwich: wat je wel goed vindt en liefst zo specifiek mogelijk (zintuiglijk waarneembaar). Dit zorgt ervoor dat je zelf als feedbackgever ook nadrukkelijk moet gaan kijken naar de dingen die goed zijn. Bovendien zal het voor de ontvanger ook prettig zijn om ook iets te horen dat wel goed gaat. Praat hierin in tegenwoordige tijd.

… en…

Dit heeft even aandacht nodig, want hier kan je het maken of breken: er is nogal een verschil tussen het woord “maar” of “en”. Met “maar” breek je alles af wat je daarvoor hebt gezegd. Met “én” voeg je alles toe wat je daarna vertelt. Wil je weten waarom dat ene woord zoveel verschil maakt in hoe je overkomt?
Lees dan hier verder over het effect van taal op communicatie.

2. Wees duidelijk over wat beter kan: Tip specifiek: Wat je mogelijk zou kunnen verbeteren is..

Vervolgens ga je de sandwich beleggen. Hierin geef je aan wat er volgens jou mogelijk zou kunnen worden verbeterd. Hier geef je de echte verbeterpunten aan. Zorg ervoor dat je ook hierin zo specifiek mogelijk bent en geef zo nodig nuttige tips over de manier waarop het verbeterd zou kunnen worden.

3. Sluit af met vertrouwen: Top globaal: over het geheel genomen vind ik… (positief)

Hierna ga je naar het laatste deel van de feedback: je vouwt het broodje dicht door af te sluiten met een positieve mening. Woorden als: “Over het algemeen genomen…” zijn hiervoor goed bruikbaar. Hiermee laat je de ontvanger weer in een neutrale of meer positieve stemming achter, waardoor de motivatie om aan de verbeterpunten te gaan werken zal toenemen. Vooral dit laatste is veelal een uitdaging. Immers, velen zijn niet zo gewend om te kijken naar de dingen die goed gaan en juist hiervan kan de ander veel leren. Door de positieve zaken te benoemen zal ook het contact met de ander een volgende keer gemakkelijker gaan

NLP helpt om feedback krachtiger en bewuster in te zetten

Tijdens onze NLP-opleidingen leer je hoe je jouw feedback afstemt op de ander. Je ontdekt hoe je signalen beter herkent, hoe je de juiste timing kiest en hoe je jouw woorden zorgvuldig kiest. Niet alleen als leidinggevende, maar ook als collega of professional die graag bijdraagt aan een open werksfeer.

Je leert feedback geven zonder oordeel, op een manier die verbindend is en aanzet tot groei. Want hoe bewuster jij communiceert, hoe groter de kans dat jouw boodschap écht aankomt.

Succes met het geven van feedback!

Wil je meer leren over hoe je het beste feedback kunt geven?

Roland Breedveld is Trainer en Coach bij JBBX voor onder andere de drie daagse NLP training Leiderschap Visie en Communicatie, de NLP Business & Leiderschap Practitioner en Persoonlijke en Politieke Invloed. In deze trainingen komt de NLP techniek van feedback geven via de sandwich method zeker aan de orde.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit vind je wellicht ook interessant