![](https://jbbx.nl/wp-content/uploads/2021/10/202110-jbbx-nlp-5-taaltips.jpg)
Taal is zeer lange tijd niet zo mijn ding geweest. En misschien denk je zelf bij taal ook aan grammatica, ontleden, boekenlijst en spelling. Voor velen niet perse iets positiefs. En dat is jammer. Want sinds ik kennis heb gemaakt met NLP heb ik een radicale switch gemaakt: Taal is nu echt mijn ding! NLP leerde mij met bijvoorbeeld deze 5 eenvoudige taaltips mijn impact enorm te vergroten. Wil je weten welke tips dat zijn? Hier komen ze.
Tip 1. Ik moet helemaal niks!
Wanneer je hier alert op wordt ga je het woord moeten echt vaak horen: ik moet naar de volgende vergadering, op tijd opstaan, dit afronden, aandacht besteden aan, dit nu echt doen. Dan wel in de overtreffende trap: ik zou meer moeten (sporten, zorgen voor jezelf, afspreken met vrienden, etc.).
Wanneer ik het hoor, dan is er een goede vraag: van wie? En wanneer het antwoord is “van mezelf”, dan kun je beter het werkwoord willen gebruiken: Ik wil (sporten, zorgen voor jezelf, afspreken met vrienden, etc.). En als het antwoord is “van de ander” (mijn ouders, mijn collega’s, de maatschappij): Wil je er dan nog wel aan vast houden?
Tip 2: Is het echt heel moeilijk of gewoon nog niet makkelijk?
Ik vind presenteren in het openbaar heel moeilijk. Ik vind het heel moeilijk om in een vergadering iets te zeggen. Ik heb een kort lontje en vind het heel moeilijk me te beheersen. Bij het woord moeilijk denk je aan alles wat moeilijk voor je is, en is geweest. Daar gaat je aandacht naartoe. Het klinkt al bijna als onhaalbaar. Want wat zou er gebeuren als je zegt: Ik vind dit nog niet makkelijk. of: ik hebt er waarschijnlijk nog niet zo veel ervaring mee. En als ik oefen, word ik er vast beter in. Het wordt dan meteen een stuk lichter.
Tip 3: Het effect van het woord maar…
Door het gebruik van het woord ‘maar’ ontkracht je alles wat je ervoor hebt gezegd. En dat is jammer want vaak zit daar de goede bedoeling. Bijvoorbeeld bij het geven van feedback. betere kan je het woord en als koppelwoord gebruiken: Het scheelt nogal of je zegt: Wat een mooie presentatie, maar je kan beter je handen uit je zakken halen. Of: Wat een mooie presentatie! En ik kan nog beter naar je luisteren als ik je handen kan zien. Met het woord ‘en’ voeg je iets toe, het verbindt.
Tip 4: Ik ga het proberen…
In het woord ‘proberen’ heb je de mogelijkheid van falen alvast in je veronderstelling meegenomen. Ik ga het proberen, en ik weet nog niet of het gaat lukken hoor. Je geeft als het ware al een excuus voor jezelf en anderen waarom het niet is gelukt. En dat is jammer, want daarmee put je niet maximaal uit je eigen vermogens om het wel voor elkaar te krijgen. Waarom ga je het niet gewoon doen? Lekker experimenteren met de intentie dat het lukt! En als het niet lukt, dan doe je het toch gewoon anders? Ik doe het!
Tip 5: Waarom, waarom, waarom?
Waarom heb je dat nog niet gedaan? Een waarom vraag klinkt in de oren van de ontvanger vaak als kritiek. Ook al wil je de vraag neutraal stellen. Bij een waarom vraag kan de andere gemakkelijk een andere boodschap ontvangen: Waarom heb je je opdracht niet uitgevoerd? wordt: Je bent niet efficiënt genoeg. Waarom kan jij niet goed samenwerken met je collega? wordt: Je moet niet moeilijk doen. Waarom heb je het project op die manier aangepakt wordt? : Je doet je werk niet goed. Terwijl dat helemaal je bedoeling niet is! Vaak zijn anderen woorden dan geschikter:
Wat maakt dat je je opdracht nog niet hebt uitgevoerd? Hoe zie jij de samenwerking met je collega? Vertel eens iets meer over hoe je dat project hebt aangepakt. Merk je het verschil?
Op welk woord ga jij deze week letten?
Als je je aandacht erop richt hoor je het echt heel vaak: niet alleen bij de ander, juist ook bij jezelf En met deze simpele taaltips kun je al veel impact maken! Dus, waar ga jij op letten deze week? Succes!
Wil je meer hiervan?
Dan zien we je graag bij een van onze NLP trainingen, bijvoorbeeld de 3 daagse NLP Leiderschap Visie en Communicatie of de 12 daagse NLP Business en Leiderschap Practitioner.
Eerst even kennismaken? Dat kan ook: we organiseren regelmatig gratis online NLP Introductie Workshops