“Oh… nu snap ik waarom het me nog steeds niet gelukt is!.”
Anton kijkt me aan, met een mengeling van verbazing, frustratie, en opluchting. Al maanden is hij bezig om zijn team op één lijn te krijgen en om zijn doelen te bereiken. Daarbij zou het ook graag nog een beetje leuk willen hebben met elkaar en op tijd naar huis gaan aan het einde van de werkdag. Maar het lukt maar niet.
Er wordt zoveel van mij verwacht!
Anton: “Er wordt zo veel van mij en mijn collega’s verwacht. Er zijn zoveel veranderingen die we bij moeten houden, en dan moeten we ook nog pro-actief meedenken met de klanten en flexibel zijn in onze aanpak, pfff”. Anton heeft me net verteld hoe hard hij heeft gewerkt de afgelopen tijd. Van alles had hij de afgelopen maanden gedaan. Zoveel zelfs dat hij ’s avonds veel langer aan het werk bleef dan de bedoeling is en zelf laatst ook nog in het weekeinde bezig was. Zijn vrouw begon het ook al een beetje zat te worden.
“If you can dream it, you can do it”
Anton en ik hebben net een heel inspirerend en vooral ook leuk model doorgewerkt: De Disney Strategie. Als er iemand in staat was om zijn creatieve ideeën realiteit te laten worden, dan was hij het wel. “If you can dream it, you can do it!”. Disney’s manier van werken is geobserveerd en samengevat in een simpel model, een soort recept dat iedereen het kan toepassen.
Hoe realiseerde Disney zijn successen?
Het recept van Disney is erop gebaseerd dat hij ideeën succesvol in praktijk kan omzetten door te werken vanuit drie verschillende kamers, of vanuit drie perspectieven. Hij wist onderscheid te maken tussen creativiteit, realisme en evaluatie. Drie noodzakelijke concepten die we nogal eens door elkaar halen. Niet alleen tijdens vergaderingen, besprekingen en bila’s, maar ook met betrekking tot onze eigen en persoonlijke doelen en wensen.
Hoe zit dat met Anton?
Anton is een echte Dromer, hij weet precies wat hij wil bereiken met zijn team. Hij ziet het gewoon voor zich! Daarnaast is hij ook een Doener, een aanpakker. Anton ging hard, goed en effectief aan de slag. Alleen vergat Anton voldoende te reflecteren op zijn aanpak en de resultaten. Hij is zo’n Doener, dat het moment waarop er iets niet optimaal ging, hij meteen wel weer een oplossing of andere actie had, zonder eventjes stil te staan, advies in te winnen of zijn eigen innerlijke coach te raadplegen. Altijd maar hollen, doorgaan oplossen en actie nemen.
“Oh… nu snap ik waarom het me nog steeds niet gelukt is!.”
Anton kijkt me aan, met een mengeling van verbazing, frustratie, en opluchting. Hij glimlacht,
“wat leuk dit… ik weet nu hoe ik het anders kan aanpakken, wat ik tijdens de volgende bespreking anders ga doen en hoe ik mijn collega’s ga vragen met mij te reflecteren op de aanpak”.
Welke stap zou jij nu willen zetten?
De Disney Strategie is slecht één tool uit de grote, praktische en handige gereedschapskist die NLP heet. Een methodiek waarmee je jouw persoonlijk leiderschap, visie, effectiviteit en communicatieve vaardigheden verder kunt ontwikkelen. Op basis van simpele en praktische modellen, en de ervaringen van anderen die dat succesvol deden. Want waarom zou je zelf een recept verzinnen, als je heel goed kunt leren van de successen, strategieën, methodes en ervaringen van anderen?
Oftewel, ben jij eraan toe om flexibeler en effectiever te communiceren, om met minder energie meer te bereiken, om anderen beter te leren overtuigen of om krachtiger in je schoenen te staan? Dan zijn de persoonlijk leiderschapstrainingen van JBBX precies iets voor jou. Kijk maar eens hier bij de driedaagse training Leiderschap, Visie en Communicatie! Een snelle en praktische training waarin je de basics van de NLP methodiek onder de knie krijgt en leert wat je concreet aan jouw recept voor succes kunt toevoegen.