Praktische tips voor op het werk: de 6 principes van respectvol beïnvloeden
Robert Cialdini is dé expert op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Hij is met name bekend van zijn ‘de 6 geheimen van het overtuigen’ die hij al in de jaren ‘80 publiceerde. Cialdini is nog steeds razend actueel: zijn inzichten vormen de basis voor bijna alle huidige online marketeers wereldwijd. Hoe pas je de tips respectvol toe op je werk? In deze blog uitgelicht:
Principe 3 van 6: SOCIALE BEWIJSLAST
Het derde overtuigingsprincipe is sociale bewijskracht. Wat doe je vaak voordat je een duur product aan gaat schaffen? Juist, je kijkt even op internet naar de meningen en ervaringen die andere mensen hebben m.b.t. dit product. Hoe meer mensen positief zijn over dat product, hoe meer overtuigd je raakt. Kortom, je zoekt naar sociale bewijskracht of social proof om een stuk onzekerheid weg te halen en om te kijken wat mensen zoals jij in eenzelfde soort situatie doen.
Dit is hoogstwaarschijnlijk het meest bekende en het meest gebruikte overtuigingsprincipe. Logisch, want in bepaalde situaties is de werking van dit overtuigingsprincipe uiterst effectief.
Hoe kan je dit praktisch inzetten?
- Maak gebruik van referenties, zowel extern als intern. ‘Aanbevolen door…’
- Collega’s ‘XYZ’ vinden dit ook een goed idee!
- Vrienden ABC komen ook op mijn feest: jij toch ook?
In de volgende blog lichten we principe 4 toe: sympathie. Al eerder gepubliceerd:
- principe 1: Wederkerigheid
- Principe 2: Commitment en Consistentie
De 6 principes van Cialdini is een van de vele modellen en technieken die bij de training Persoonlijke en Politieke Invloed aan bod komen. Wil je meer weten over deze training gaan dan naar de pagina over de training persoonlijke en Politieke Invloed.
Door Roland Breedveld trainer @JBBX