Vertrouwen op de virtuele werkvloer
Onlangs mochten we een teamsessie begeleiden, online. Het ging erover dat door het online werken, er misverstanden waren ontstaan. Iedereen werkte hard en was niet bezig met ‘het klimaat’ van de samenwerking. En ze waren ook niet zo heel effectief in het elkaar aanspreken.
Ken je dat, dat een klein misverstandje een groot ding kan worden? Belangrijk was dat we gingen werken aan vertrouwen.
‘En, hoe doe jij vertrouwen?’ is een favoriet zinnetje van ons.
Het bleek dat het belangrijk is om erover te praten. Elkaars kwetsbaarheden te mogen zien en horen. En dat het normale ‘smeermmiddel’ van even iets bespreken tussendoor nu is weggevallen. Of het kopje koffie samen veel meer moeite kost dan normaal.
We gebruikten het model van Patrick Lencioni als kapstok (als je het niet kent, check it out: >> klik hier) . Maar het ging uiteraard om de gesprekken zelf. Even quality time en echt luisteren helpt enorm.
Vertrouwen in het groot
Onlangs sprak ik een dame die bij een Scandinavische bank veel bereikt heeft in het veranderen van de cultuur. Ook een bank met veel mensen die hard werken, het beste willen voor de klant. En niet iedereen was even betrokken bij de veranderingen die gemaakt moesten worden. Er werden fantastische vorderingen gemaakt, door mensen er wél bij te betrekken. En tegelijkertijd is het nodig dat mensen betrokken blijven bij het resultaat.
Het bleek dat het belangrijk is om erover te praten. Ook in de hogere managementlagen, dat er draagvlak blijft voor de verandering. Dat mensen écht naar elkaar luisteren. We denken vaak dat we goed kunnen luisteren, maar is dat wel zo? Kijk eens naar wat Prof. Otto Scharmer ervan zegt: >> klik hier) Hoe lukt het om empathisch te luisteren als de druk hoog is? Als je elkaar maanden alleen ziet op een scherm?
Met een open hart. Deze dame schreef in haar boek The Heart Revolution: ‘what’s love got to do with it?’. En dan natuurlijk niet romantische liefde. Maar het durven luisteren met een open hart als allerbelangrijkste.
Liefdevol bouwen aan je team
Hoe krijgen we het hart terug in organisaties? We zijn nu al een aantal maanden ‘afgeleid’ door het gedoe met covid. Wat doe jij om empathisch te luisteren? Hoe lukt het jou en je team om even de aannames opzij te zetten en echt te luisteren? Wat doe je om goed voor jezelf te zorgen? Wat doen jullie aan onderhoud van de relatie?
Mocht je erover willen sparren, we plannen graag iets met je in. Dat kan virtueel of in de vorm van een wandeling buiten!
Jan Bart Brockhuis