Praktische tips voor op het werk: de 6 principes van respectvol beïnvloeden
Robert Cialdini is dé expert op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Hij is met name bekend van zijn ‘de 6 geheimen van het overtuigen’ die hij al in de jaren ‘80 publiceerde. Cialdini is nog steeds razend actueel: zijn inzichten vormen de basis voor bijna alle huidige online marketeers wereldwijd. Hoe pas je de tips respectvol toe op je werk? In deze blog uitgelicht:
Principe 5: AUTORITEIT
Het autoriteitsprincipe (Authority) is het idee dat mensen graag het gedrag of de keuzes volgen van mensen die bekend staan als experts of van mensen die een bepaalde kennis of autoriteit hebben. De verankering van dit principe komt omdat het ons met de paplepel wordt ingegoten. Van jongs af aan wordt ons geleerd dat de autoriteiten (onze ouders, leraren en politie) vrijwel altijd gelijk hebben en dat we naar hen moeten luisteren.
Hoe kan je dit praktisch inzetten?
- Geef aan wat jou een expert maakt met verstand van zaken. Dit kan je op verschillende manieren doen: je kunt diploma’s aan je muur hangen, je LinkedIn up tot date houden, voorbeelden van eerdere ervaring geven etc..
- Voor sommige beroepen is het dragen van een uniform helpend.
- Door iemand anders als expert te worden voorgesteld.
- Je project of idee laten sponsoren/ steunen door iemand met autoriteit, zowel intern als extern. Door bijvoorbeeld het slim noemen van je manager ( hij/zij wil dit) of het inhuren van externe experts/ consultants.
In de volgende blog lichten we het laatste principe toe: schaarste. Al eerder gepubliceerd:
- principe 1: Wederkerigheid
- Principe 2: Commitment en Consistentie
- Principe 3: Sociale Bewijslast
- principe 4: Sympathie
De 6 principes van Cialdini is een van de vele modellen en technieken die bij de training Persoonlijke en Politieke Invloed aan bod komen. Wil je meer weten over deze training gaan dan naar de pagina over de training persoonlijke en Politieke Invloed.