Hoe ervaar jij dat, feedback geven of krijgen? Voelt feedback voor jou soms ook eerder als straf dan als aanmoediging, dat je denkt: “Mm, wat heb ik hier fout gedaan?”. Of wanneer je een compliment geeft en een tip om de ander nog beter te maken, dat de ander dan onverwachts boos wordt? Of dat je hele algemene feedback krijgt en dan denkt: “Ja klopt en mag inderdaad wel wat concreter/ overtuigender/ enthousiaster”, en dat je later denkt “Maar hoe dan?”.
Feedback geven en ontvangen is nog niet zo makkelijk, en o zo belangrijk! Want alleen door te doen kan je leren en door te doen kan je zo nu en dan ook vallen. Tips van anderen kunnen je daarbij enorm helpen toch? Mits je bereid bent ze te ontvangen:
Leren en verandering is stemmingsafhankelijk. Iedereen is ontvankelijk voor tips en kritiek wanneer je in een positieve stemming bent.
Zo, mooie stelling! Wanneer je met je feedback wilt bereiken dat iemand er van leert is het dus belangrijk dat je iemand in een stemming brengt, waarbij iemand ook ontvankelijk is voor jouw tips. Ben je benieuwd hoe dat werkt? Lees dan verder.
Effectief Feedback geven: het sandwich model
1. Top specifiek: wat ik vind dat je specifiek goed doet is…
Als je feedback wilt geven start je eerst met de eerste helft van de sandwich: wat je wel goed vindt en liefst zo specifiek mogelijk (zintuiglijk waarneembaar). Dit zorgt ervoor dat je zelf als feedbackgever ook nadrukkelijk moet gaan kijken naar de dingen die goed zijn. Bovendien zal het voor de ontvanger ook prettig zijn om ook iets te horen dat wel goed gaat. Praat hierin in tegenwoordige tijd. … en…
Dit heeft even aandacht nodig, wat hier kan je het maken of breken: er is nogal een verschil tussen het woord “maar” of “en”. Met “maar” breek je alles af wat je daarvoor hebt gezegd. Met “én” voeg je alles toe wat je daarna vertelt. In deze blog over taal lees je meer hierover.
2. Tip specifiek: wat je mogelijk zou kunnen verbeteren is …
Vervolgens ga je de sandwich beleggen. Hierin geef je aan wat er volgens jou mogelijk zou kunnen worden verbeterd. Hier geef je de echte verbeterpunten aan. Zorg ervoor dat je ook hierin zo specifiek mogelijk bent en geef zo nodig nuttige tips over de manier waarop het verbeterd zou kunnen worden.
3. Top globaal: over het geheel genomen vind ik… (positief)
Hierna ga je naar het laatste deel van de feedback: je vouwt het broodje dicht door af te sluiten met een positieve mening. Woorden als: “Over het algemeen genomen…” zijn hiervoor goed bruikbaar. Hiermee laat je de ontvanger weer in een neutrale of meer positieve stemming achter, waardoor de motivatie om aan de verbeterpunten te gaan werken zal toenemen. Vooral dit laatste is veelal een uitdaging. Immers, velen zijn niet zo gewend om te kijken naar de dingen die goed gaan en juist hiervan kan de ander veel leren.
Door de positieve zaken te benoemen zal ook het contact met de ander een volgende keer gemakkelijker gaan.
Succes met het effectief geven van feedback met het sandwich model!
Wil jij ook leren hoe je effectief feedback kunt geven en ontvangen? Ontdek de kracht van NLP in onze trainingen met Roland Breedveld. Neem deel aan de driedaagse NLP-training Leiderschap Visie en Communicatie, de NLP Business & Leiderschap Practitioner of Persoonlijke en Politieke Invloed. Klik hier voor meer informatie:
Driedaagse NLP-training Leiderschap Visie en Communicatie NLP Business & Leiderschap Practitioner GRATIS ONLINE NLP INTRODUCTIEWORKSHOP