De 6 principes van respectvol beïnvloeden: schaarste

De 6 principes van respectvol beïnvloeden: schaarste

Praktische tips voor op het werk: de 6 principes van respectvol beïnvloeden

Cialdini: 6 principes van respectvol beïnvloeden

Robert Cialdini is dé expert op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Hij is met name bekend van zijn ‘de 6 geheimen van het overtuigen’ die hij al in de jaren ‘80 publiceerde. Cialdini is nog steeds razend actueel: zijn inzichten vormen de basis voor bijna alle huidige online marketeers wereldwijd. Hoe pas je de tips respectvol toe op je werk? In deze blog uitgelicht: 

 

Principe 6:  SCHAARSTE 

Je kent het vast wel, het gevoel van urgentie, als je ziet dat er nog maar 1 of 2 artikelen over zijn of dat je nog maar 30 minuten hebt totdat de korting is afgelopen. Vrijwel iedereen is gevoelig voor dit principe. Bepaalde dingen lijken ons nou eenmaal waardevoller naarmate ze moeilijker verkrijgbaar zijn. Je kan schaarste creëren door de aantallen of de tijd te beperken. Schaarste voegt waarde toe en overvloed breekt waarde af. Zaken die moeilijk verkrijgbaar zijn,  zien we in het algemeen als waardevoller.

 

Hoe kan je dit praktisch inzetten?

  • Dit aanbod geldt alleen nu.
  • Ik heb nog maar een paar plekken over in mijn projectteam en ik overweeg jou hiervoor te vragen.
  • Ik zit krap in mijn tijd, dus als je wilt dat ik het doe dan heb ik wel uiterlijk morgen de stukken van je nodig.

 


Dit was de laatste blog van de reeks : de 6 principes van respectvol beïnvloeden. Eerder gepubliceerd:

De 6 principes van Cialdini is een van de vele modellen en technieken die bij de training Persoonlijke en Politieke Invloed aan bod komen. Wil je meer weten over deze training gaan dan naar de pagina over de training persoonlijke en Politieke Invloed